HOME     www.tegels-uit-rotterdam.com

  

 

 

Tekeningen voor tegelschilderijen op basis van grafiek in Stadsarchief Rotterdam

- Personificaties van de vijf zinteugen –

 

“In 1876 schonk Frederik Jacobus Kleijn, voormalig eigenaar van de tegelbakkerij Piet Hein in Delfshaven, een vrij grote hoeveelheid sponsen, geaquarelleerde tegelvoorbeelden, werktekeningen, grafiek en dergelijke aan het Rotterdamse Gemeentearchief. Een deel van dit materiaal was afkomstig uit de tegelbakkerij aan de Schiedamsedijk van Van Traa die in 1853 voorgoed was gesloten en waar Kleijn van 1842 tot 1850 als bedrijfsleider had gewerkt. In 1863 bijvoorbeeld kocht Kleijn nog tekeningen bij Van Traa. Het bedrijf aan de Schiedamsedijk was omstreeks 1675 opgericht door Abraham van Lier en werd van 1690 tot 1790 geleid door verschillende leden van de familie Aalmis. Dat betekent niet dat alle onderdelen van de schenking Kleijn oorspronkelijk uit de tegelbakkerij aan de Schiedamsedijk afkomstig zijn. Een aantal tekeningen moet vroeger dan 1675 worden gedateerd en sommige aquarellen lijken eerder in de tegelbakkerij aan de Delftsevaart te zijn gemaakt dan bij Aalmis. Waarschijnlijk kochten tegelbakkers voorbeelden en sponsen op wanneer een tegelbakkerij werd gesloten.” (Stadsarchief Rotterdam)

 

 

Grafiek en tegeltableau

Het gebruik van grafiek als model is algemeen bekend in de kunsten en ambachten. Ook schilders in Rotterdamse tegelbakkerijen uit de 18e en 19e eeuw gebruikten grafiek als voorbeeld.

De keuze van de gravures was aan de eigenaren van de werkplaatsen, of aan de klanten, die beschilderde tegels bestelden volgens specifieke motieven. Het werd sterk beïnvloed door de smaak van die tijd.

Het gebruik van doorstofsjablonen (sponsen) in decoratie was de basis voor het wijdverbreide gebruik van Nederlandse wandtegels. Door dit hulpmiddel te gebruiken, werd de tegelschilderij een goedkope kopie van het origineel, meestal ontworpen door een kunstenaar.

Bij het schilderen van tegels werd het motief zelden vrij toegepast. Normaal gebruikten tegelschilders in Nederland 'sponsen' als hulpmiddel. Het gebruik van deze doorstofsjablonen verschafte de tegelschilders een basis voor de contouren van de voorstelling, maar vooral een zekere gewenste gelijkheid bij het decoreren van meerdere tegeltableaus met hetzelfde motief.

 

 

 

 

Allegorie van de vijf zintuigen

In de zeventiende en achttiende eeuw waren allegorische voorstellingen zoals de ‘Allegorie van de vijf zintuigen‘ bijzonder geliefd. Elke man symboliseert hier een bepaald zintuig.

 

 01

Stadsarchief Rotterdam 1976-3293

 

Potloodschets, ca. 430 x 325 mm

 

 02

Rijksmuseum Amsterdam RP-P-OB-69.064


 

Reuk

Jacques Philippe Le Bas (1707-1783) naar David Teniers (II) (1610-1690),

plaatrand: 197 x 121 mm.

 

* Le Bas (1) graveerde de grafische bladen in 1736 naar schilderijen van David Teniers II (2)

   in de collectie van Madame la Comtesse de Verruë in Parijs.

 

 03

 

Jan Aalmis uit Rotterdam schilderde deze tegels voor de Heer Gisbert van der Smissen in Altona in het jaar 1764.

(Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg).

 

 04

Stadsarchief Rotterdam 1976-3294

 

Potloodschets, ca. 430 x 325 mm.

 

05

Rijksmuseum Amsterdam RP-P-OB-69.063


 

Gevoel

Jacques Philippe Le Bas (1707-1783) naar David Teniers (II) (1610-1690),

plaatrand: 197 x 121 mm.

 

 06

Stadsarchief Rotterdam 1976-3295

 

Potloodschets, ca. 430 x 325 mm.

 

 07

Rijksmuseum Amsterdam RP-P-2015-26-851

 

 

 

Gezicht

Jacques Philippe Le Bas (1707-1783) naar David Teniers (II) (1610-1690),

plaatrand: 199 x 120 mm.

 

 08

Stadsarchief Rotterdam 1976-3296

 

Potloodschets, ca. 430 x 325 mm.

 

 09

Rijksmuseum Amsterdam RP-P-OB-69.052

 

 

 

Gehoor

Jacques Philippe Le Bas (1707-1783) naar David Teniers (II) (1610-1690),

plaatrand: 194 x 123 mm.

 

 10

Rijksmuseum Amsterdam RP-P-OB-69.065

 

 

 

Smaak

Jacques Philippe Le Bas (1707-1783) naar David Teniers (II) (1610-1690),

plaatrand: 194 x 123 mm.

 

* In het Stadsarchief Rotterdam bevindt zich geen tekening die overeenkomt met deze illustratie uit de reeks van vijf zintuigen.

 

 



Schilderijen van David Teniers (II) in de collectie van Madame la Comtesse de Verruë

 

 11

 

Jeanne Baptiste d’Albert de Luynes Verrue, comtesse de, Catalogue des tableaux de Madame la Comtesse de Verrue, dont la vente a commencée le mercredi 27 mars 1737, Paris 1777.

https://archive.org/details/cataloguedestabl00verr

 

 

 

 12

 

                                            Teniers

42        Cinq petits tableaux représentant les cinq sens, chacuns une figure

Vijf kleine schilderijen die de vijf zintuigen vertegenwoordigen, met elk één figuur

 

De verblijfplaats van de vijf schilderijen heb ik nog niet kunnen achterhalen.

 

 

(1) Jacques Philippe Le Bas of Lebas (1707 - 1783 Parijs) was een Franse Rococo-graveur.

Le Bas was een leerling van de graveur en illustrator Antoine Hérisset (1685-1769) in Parijs, die destijds bekend stond om zijn architectonische opvattingen (Paleis van Versailles) en plattegronden (Forêt de Fontainebleau). Hij kopieerde de sjablonen van iemand anders aan; in zijn tijd waren gravures op basis van meesterwerken uit de kunstgeschiedenis zeer populaire en begeerde verzamelobjecten. Er zijn meer dan 500 gravures van Le Bas bekend. De Nederlandse barokschilders Nicolaes Pietersz. Berchem (1620-1683), Philip Wouwerman (1619-1668), Adriaen van Ostade (1610-1685) en Wouwermans navolger, Carel van Falens (1683-1733), waren aanvankelijk de geprefereerde meesters waarna Le Bas zijn graveertechniek trainde, maar de kunstenaar waar hij later de voorkeur aan gaf, was David Teniers (1610-1690). Le Bas wist de uitbundigheid en de fijne penseelvoering van zijn model over te brengen op de graveertechniek, die hij vaak overwerkte met de droge naaldtechniek. Van Le Bas zijn meer dan 100 gravures naar Teniers bekend; er zijn ook meer dan 30 gravures naar Claude Joseph Vernet (1714-1789), een schilder die actief was aan het hof van Lodewijk XV.

Hij was de populairste en actiefste drukste Franse graveur, maar signeerde ook regelmatig prenten van zijn leerlingen onder zijn toezicht. In 1771 werd hij lid van de Académie royale (nu de Académie des Beaux-Arts), en in 1782 kende Lodewijk XVI hem de titel van koninklijke graveur toe. Le Bas overleed in 1783 in Parijs. Tekstfragmenten uit:
https://de.wikipedia.org/wiki/Jacques-Philippe_Le_Bas

 

(2) David Teniers II, ook David Teniers de Jonge genoemd (gedoopt te Antwerpen, 15 december 1610 Brussel, 25 april 1690), was een Vlaamse barokschilder. Hij werkte in vele genres, inclusief landschappen, portretten, genrestukken, kunstverzamelingen en stillevens. Hij was schilder aan het Brussels hof en conservator van de kunstverzameling van aartshertog Leopold Willem van Oostenrijk. Hij werkte merendeels te Antwerpen en Brussel, maar woonde vanaf 1662 in Perk, een dorp in de Belgische provincie Vlaams-Brabant. Zijn vader en zijn zoon heetten ook beiden David Teniers en waren beiden schilders van een zekere bekendheid, ook al zijn zij nooit zo beroemd geworden als David Teniers de Jonge. Zijn jongere broer Abraham Teniers was ook schilder en werkte samen met hem.

In 1637 trouwde hij in de Sint-Jacobskerk met Anna Brueghel, de zeventienjarige dochter van Jan Brueghel de Oude. Getuigen waren Peter Paul Rubens en Paul van Halmale. Zijn eerste zoon, David Teniers III, werd geboren in 1638. Zijn dooptante was Hélène Fourment, de tweede echtgenote van Rubens.

David Teniers II overleed op 25 april 1690 en werd begraven in Brussel naast zijn eerste vrouw, Anna, en zijn zoon David Teniers III. (Wikipedia)

Tekstfragmenten uit:

https://nl.wikipedia.org/wiki/David_Teniers_II

 

 

Graag wil ik de oud-medewerker van het Gemeentearchief Rotterdam, Piet Ratsma, die in 1976 meewerkte aan de door Jacobus Kleijn 1876 aan de gemeente Rotterdam geschonken modellen voor tegels en tegeltableaus, bedanken voor zijn jarenlange hulp.

Frans Caignie wil ik bedanken voor het corrigeren van mijn teksten.

Graag

Ik wil mijn zoon Norbert bedanken voor het redigeren en publiceren van het rapport.